Monday monday - Reisverslag uit Masindi Port, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu Monday monday - Reisverslag uit Masindi Port, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu

Monday monday

Door: Elja

Blijf op de hoogte en volg Elja

23 Oktober 2017 | Oeganda, Masindi Port

Vannacht weer geslapen op de compound na een zeer enerverende reis. Oeganda is zo mooi. De indrukken blijven in je hoofd voorbij komen. Vanmorgen begon de dag met een ontbijt om 7.30 uur. Voor mij een boterham met hagelslag, en Nanine een boterham met kaas. Zowel de hagelslag als de kaas ( met dank aan Delikasa) komen uit Nederland. En het brood,een soort van, uit Nederland. Want dat hadden we uit Kampala meegenomen bij een BROOD winkel, wat van oorsprong uit Nederland komt. De meeste Oegandezen ontbijten met pap. Het heeft een soort griesmeel structuur. Ik vind het niet lekker. Dus ben blij met het brood. Tussen de middag eten we warm. De 'left overs' van de vorige dag en vandaag een chapati met omelet en tomaat. De left over van gister was kip met hete chocolade saus. Ja, je leest het goed, hete chocoladesaus! Truus weet dat ik gek ben op chocolade.... het is een geweldige combinatie. Chocolade, gember, chili, ui.. en een beetje van Truus. In de avond tovert ze ook van alles op tafel. Curry's, pasta, rijst gerechten, heerlijke groenten en voor dessert vaak fruit. Het fruit en de groenten zijn hier zo lekker. Papaya, avocado, ananas, watermeloen, banaan, soort sinaasappel....wij genieten er met volle teugen van. Er is nog niets voorbij gekomen wat ik niet lekker vond. Truus is ook een geweldige kok, mijn moeder zou zeggen dat ze zelfs de straatstenen nog lekker kan maken. Vandaag hebben we weer hulpgoederen naar het magazijn van het healt centre gebracht. Alles in 1x is teveel. Ze zijn er erg blij mee. Het was erg druk. Er lagen veel patiënten. Altijd bijzonder om te zien hoe de families voor elkaar zorgen. Hoe een gezin buiten zit met een ziek kind, de moeder kookt, de vader met het kind op schoot, de broertjes en zusjes spelen in de tuin. Een hele levendige gezelligheid. We worden steeds door iedereen blij begroet. Yoga! Is hier 'hallo' . De we yoga-en de hele dag.
Vanmiddag stond boodschappen doen in Soroti op het programma. Ik vind het een slopende happening. Het is erg warm. De rit naar Soroti duurt 1,5 uur waarvan het grootste gedeelte over een hobbelige zandweg die voorzien is van de nodige hobbels, bobbels en gaten. Onderweg heel veel zwaaiende mensen. We voelen ons soms echt prinsessen, zoveel mogen zwaaien. Soroti zelf is vol met mensen, auto's en brommers, fietsen.... We gaan onder andere naar de overdekte markt. Dat zijn allemaal verschillende overkappingen, met allerlei mensen en heel veel goederen. Groenten, vis, vlees, bonen, fruit, noem maar op.... ik zag zelfs dat iemand die 'mens erger je niet' gemaakt had van een houten plaat. En die de vakken met 4 kleuren ingevuld had en 4 bekende voetbalteams. De geur is niet heel erg lekker. Vooral de vis is nogal overheersend. Er is geen koeling zowel het vlees als de vis liggen op betonnen plateau's. Met nogal wat vliegen erom heen.
We bezoeken allerlei winkels. Een voor het bier, een voor beltegoed, supermarkt voor algemene dingen, supermarkt voor bevroren vlees. En een flesje wijn, want mogen zijn we uitgenodigd om bij de nonnen te komen eten.....

• 23 Oktober 2017 - 20:41

Cathy:

Hoi dames,

Wat een belevenissen kijk ik even twee dagen niet en is er zo veel gebeurd. Leuk en spannend om te lezen.

Goed bezig dames...

• 23 Oktober 2017 - 20:46

Floor:

Hoi Elja
    Gaat alles goed?? Met mij wel en op school ook ik ga je morgen wel missen maar je komt toch een ander keertje

• 23 Oktober 2017 - 22:07

Marianne :

Hoi!

De eetverhalen klinken goed :)
    Ik hoop dat het nog steeds beter met Truus gaat.
    Zo fijn om te lezen dat ze zo blij met jullie zijn in het gezondheidscentrum!!! Toi toi toi!

Liefs, Marianne

• 23 Oktober 2017 - 23:00

Carine:

Yoga, liefste Elja,

Goh zeg wat hebben jullie al allemaal meegemaakt ginder! Hopelijk gaat het met Truus ondertussen wat beter? Wel leuk zene om hier jullie verhalen te lezen. Van Truus haar kookkunsten en al dat fruit loopt het water al zo in mijn mond! Genieten jullie morgen van het bezoek aan de nonnen en proficiat met het mooie werk dat jullie verrichten met z'n allen!

Groetjes,
    Carine