Compound - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu Compound - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu

Compound

Door: Elja

Blijf op de hoogte en volg Elja

15 Oktober 2017 | Oeganda, Soroti

Vandaag een dag op de compound! En wat moet je je daar bij voorstellen. Het is een soort van groep gebouwen op een redelijk open stuk. Er is een convent, daar wonen de nonnen met een aantal kinderen die onderdak nodig hebben. De kerk is naast het huis waar Truus woont, het huis van de priester, het healt centre en een basis school en een kostschool voor meisjes. Veel gezelligheid om ons heen. En er woont een haan die ik een warme kerst gun, deze begon namelijk om 4 uur al te kraaien. Onze dag starte met een gezellig ontbijt met Truus en Alfred, een Duitser die hier als vrijwiller werkt. Warme broodjes, heel lekker. En om 8.30/9.00 uur zijn we naar de kerk gegaan. Naar een dienst in het Teso. Een mis is een hele belevenis. Het zingen is zo mooi. Er zitten verschillende mensen met een muziekinstrument die de melodie en een heerlijk ritme. De kerk zit helemaal vol. En er zit van jong tot oud. De mis duurde bijna 3 uur en alle kinderen blijven even lief stilzitten. Baby's krijgen de borst. En de kippen die als gift worden gegeven zijn de enige die af en toe protesteren. Helaas is het Teso niet te begrijpen, maar de father Joseph vertaalde af en toe iets in het Engels. Je verveeld je geen moment, want zowel de kerk als de mensen zijn prachtig om te zien. Als de collecte is komt er Van alles onder het altaar. Geld, bonen, cassave, kippen,kalkoen... die worden na de dienst in een soort van veiling per opbod verkocht. Wij werden 2x hartelijk welkom geheten. En Truus mocht zelfs naar voren komen om uit leggen wie wij waren en waarom wij naar Oeganda gekomen zijn. Je voelt je dus bijzonder welkom. Na de dienst zijn wij begonnen met het sorteren van de hulpgoederen. Een hele klus met dit warme weer. Truus maakte tussen neus en lippen door een heerlijke lunch. Deze bestond uit leftovers, zoals Truus dan zegt, maar het is meer dan lekker. Het bestond uit rijst met groenten en overheerlijk fruit. Toen hebben we een ronde over de compound gelopen zodat Nanine alles kon zien. Hetblijft bijzonder om een kijkje te nemen bij het healt centre. 2 gebouwen met ziekenzalen. Waar zowelde patiënt als de hele familie die voor de patiënt moet zorgen te zien. Je bent heel blij met alles wat wij in Nederland hebben, want hier zou ik niet willen liggen als ik ziek zou zijn. Het was vandaag erg rustig. Verschillende mensen boden ons aan om mee te eten. Dat is werkelijk erg aardig. Ondanks dat ze weinig hebben kunnen ze goed delen. Als laatste stond een bezoek aan de nonnen op het programma. Ook een hele belevenis. Je voelt je zo welkom. Ze waren erg gelukkig dat ik mijn belofte om terug te komen waar gemaakt hebt. Ze waren enigzins teleurgesteld dat ik mijn zonen niet had kunnen om praten om priester te worden, een vraag van de vorige keer.

• 15 Oktober 2017 - 18:47

Martin Beijer:

Elja,
    Dank voor je uitgebreide verhalen.
    Wat een doorzettingsvermogen van Truus
    om de medicijnen toch de bemachtigen.
    Wat een enthousiasme vannieuwkerke over de KERKDIENST.
    Kunnen wij qua inspiratie nog wat van keren toch?????
    Succes met je verdere Missie.
    M en M

• 15 Oktober 2017 - 21:18

Dineke Hamer:

Hey Elja.
    Ik reis weer met je mee. Een mooie en bezielende tijd gewenst.
    Na thuiskomst heb je nog het één en ander te bespreken met jouw zonen, denk ik!
    Greetz.

• 15 Oktober 2017 - 21:47

Marjo:

Hey meiden,

Mooi jullie zo te volgen, beetje alsof ik er ook ben.
    De foto’s zien er mooi uit. Succes met z’n beide. Dikke kus van mij!!!

• 16 Oktober 2017 - 00:00

Marianne:

Hoi meiden!

Wat fijn om zo met jullie mee te kunnen lezen, heel veel succes daar samen!

Veel liefs, Marianne (en van Erik natuurlijk)

• 16 Oktober 2017 - 11:27

Monique N:

Hoi Elja,

Wat een mooie verhalen!!! Kan me voorstellen dat de kerkdienst indrukwekkend was: het samen zijn, het delen, het gemeenschapsgevoel etc. Voor ons een voorbeeld hoe het anders kan en misschien wel hoort.
    Veel succes verder met je missie, we blijven je volgen.

Liefs, Monique en Remco

• 16 Oktober 2017 - 17:40

Tineke En Kees :

Elja, leuk de verslagen en belevenissen weer te lezen. Je zei wel eens: ik kan er wel een boek over schrijven. Misschien is dat wel een idee voor als je weer thuis bent. Het kan dan maar zo een bestseller worden. Gr. en een
    aangename tijd. T&K