Project Eyalama - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Elja Vels - WaarBenJij.nu Project Eyalama - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Elja Vels - WaarBenJij.nu

Project Eyalama

Door: Elja

Blijf op de hoogte en volg Elja

30 November 2014 | Nederland, Doesburg

Inmiddels zijn we bijna 2 weken weer terug in Nederland. Sari en ik moeten allebei vreselijk wennen. Naast dat we moe zijn, gaat de zin van sommige onderwerpen waar we mee geconfronteerd worden in vergaderingen volledig aan ons voorbij. Als je in de bush bent geweest en gezien hebt hoe Afrika functioneert is Nederland weer heel erg wennen!
Inmiddels hebben we wat foto's toegevoegd aan de reisverslagen. En vinden we het heel erg leuk dat het dagboek bijna 2800 keer is bekeken!

Truus zit nog in Ococia. En daar hebben wij enorm veel respect voor. Zeker als je ziet wat ze allemaal op een dag doet en wat ze nog voor plannen heeft.

Project Eyalama is daar 1 van. Het bouwen van een huis en een school, voor verstandelijk gehandicapte jongeren, en een kippen- en geitenfarm. Met deze kippen- en geitenfarm hebben de jongeren iets doen en kunnen ze geld verdienen met de verkoop van kaas en eieren.
De status is dat de school in een gebouw (wat op de compound staat) kan wat opgeknapt moet worden. Dat wordt een dezer weken gestart. De jongeren kunnen slapen op de convent waar nu de nonnen wonen. Zij verhuizen in het voorjaar naar de oude convent die opgeknapt wordt. ( Iets wat buiten dit project om gebeurd)
Truus heeft weten te bemiddelen in deze verhuizing/verplaatsing waardoor er zo min mogelijke kosten gemaakt hoeven worden. Inmiddels hebben we al ruim € 2500 ingezameld. Dat bedrag is bijna voldoende....maar nog net niet helemaal.....
En er kunnen ook al 4 kippen en 20 geiten naar de kippen- en geitenfarm...maar ook kunnen er nog wat kippen en geiten bij....
Er is dus nog een 'beetje' nodig om dit project tot een succes te maken. Voor de verbouwing is genoeg geld, maar voor de inrichting en de aanpassingen nog net niet.
Deze jongeren zijn aan hun lot overgeleverd. Oeganda heeft geen voorzieningen. Ouders zitten vaak met de handen in het haar. En verstoten is meestal hun enige uitweg.....

Naast het project geeft Truus in samenwerking met maatschappelijk werkers die ze zelf opgeleid heeft voorlichting. Voorlichting over diabetes en over epilepsie. Op haar verlanglijstje staat een beamer.... Heeft iemand of een bedrijf, toevallig een beamer op de plank staan die niet meer gebruikt wordt??

En in ons verslag 'Huisbezoek'' is te lezen dat we bij Basil zijn geweest. Hij heeft een nieuwe rolstoel nodig. Degene die hij nu heeft is helemaal stuk. het is niet meer te repareren. Hij kan nu alleen maar voor zijn hut zitten. Hij is te zwaar en te groot voor zijn ouders om getild te worden. Dus het zou heel fijn zijn als we een rolstoel kunnen krijgen. Heeft er iemand nog een rolstoel staan??

Sari en ik blijven bevlogen ambassadrices voor Truus en al haar plannen. Het zijn namelijk haalbare doelen. Geld komt alleen het project te goede. En de farm zorgt voor zelfvoorzienigheid.

Mocht u ons met een van bovenstaande kunnen helpen dan horen we dat graag!!
Mocht u geld over willen maken, dat kan op NL29ABNA0595156924 ovv Eyalama

Voor iedereen die dat al gedaan heeft, heel erg dank!! Ook bedanken we iedereen die een kip, kippen en of geit of geiten geadopteerd heeft! binnenkort sturen we een foto welke kip of geit het geworden is.

Alle lezers bedankt voor het volgen en lezen van onze blog!

Mochten er nog bijzonderheden volgen in dit project, dan laten wij dat via deze blog weten.

( foto 1, toekomstige school, foto 2 in de verte de convent, foto 3 geitje Mia, foto 4 kip Dorry en haan Gerard)