Hemels gezang - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu Hemels gezang - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu

Hemels gezang

Blijf op de hoogte en volg Elja

01 November 2014 | Oeganda, Soroti

Elke ochtend word ik wakker met hemels gezang. We 'wonen' naast de kerk. En elke ochtend rond 7 uur begint de eerste mis. Het is niet te omschrijven hoe mooi het is. Maar Sari dacht dat de omschrijving hemels gezang het beste past. Ik krijg elke ochtend kippenvel. Omdat het vandaag Allerheiligen is, is de dienst nog steeds bezig. En genieten wij van het prachtige gezang.
Ja, en elke morgen vraag ik me af, hoe doen ze dat... dat ze op tijd in de kerk zijn, op tijd op school.... want in die plaggenhutten is geen elektriciteit...dus wekkers zijn er niet. Maar hier leeft men op de zon, aldus Truus.
Men is hier heel erg gelovig. En je ziet overal kreten die betrekking hebben op een bepaald geloof. In Oeganda zijn heel veel geloven vertegenwoordigd. En men respecteert elkaars geloof. Bijzonder om te zien.
Eindelijk begin het wonen in de bush een beetje te wennen. Op de compound is het heerlijk vertoeven. De uitzichten zijn prachtig. De natuur is hier heel erg mooi. Het blijft raar om enige blanke te zijn. Bij het ziekenhuis komt het nog wel eens voor dat kinderen bang van je zijn omdat ze blanke niet kennen. Maar de meeste vinden het erg bijzonder en komen toch wel naar je toe.
Gister zijn we met Robbert, een jongen die Truus helpt, naar de markt geweest voor boodschappen.
Ja, want winkels hebben ze hier niet. We zitten midden in de bush, dus we moesten een stuk lopen. Dat was een hele belevenis. Robbert vond het wel leuk om met ons te gaan. Maar onderweg hadden we veel bekijks. En wij konden onze ogen af en toe ook niet geloven wat wij dan weer zagen. Zo gaan de mensen met de levende kippen gebonden aan het stuur naar de markt. Of met een geit achterop de bagagedrager. Of vrouwen die een kind op de rug dragen, zwanger zijn en de rijst op hun hoofd dragen.
De markt was heel erg bijzonder. Weer anders dan die in Soroti. Het waren allemaal plaggenhutten zonder muren. En daaronder, daartussen, daarnaast mensen die met hun waar op de grond zitten, wachten tot er iets verkocht wordt. Er was een scharenslijper die op de fiets een wiel aandreef en daarmee de scharen sleep. Er waren slagers die geiten ter plekke slachten... hun kraam vulden met hoofd, poten, vlees en ingewanden... En dat lekker in de zon, vliegen erbij.... ( is goed voor de weerstand denken we dan maar)
Veel vrouwen die met groenten en fruit op de grond zitten. ( En het fruit is zoooooooooo lekker!!! krijg er geen genoeg van) Zaden, bonen.... Heel veel gedroogde vis, ook lekker op de grond, op een smerig zeiltje, vol met zand....( schuurt de maag, haha)
Ook zagen we mensen die achter een trapnaaimachine kleren aan het naaien waren. Op vuurtjes wordt eten gemaakt. Ruikt niet allemaal even lekker. Kortom een markt waar je je ogen uitkijkt. Een bijzondere plek waar geen toerist komt. Een plek waar je een uniek Oeganda ziet.

• 01 November 2014 - 08:38

Rick:

Indrukwekkend om te lezen Elja!

• 01 November 2014 - 09:58

Tineke:

Er is er 1 jarig hoera, hoera! Dat kun je wel zien dat ben jij!!!
    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag tante Sari!
    Dat moet ook heel bijzonder zijn! Jarig in Afrika!
    Geniet van de dag! Maar dat doen jullie toch wel! : )

Drie dikke verjaardagszoenen!

Tineke

• 01 November 2014 - 12:35

Carla Van Surksum:

Hoi Sari, omdat ik niet zeker weet of het sms'je is overgekomen, toch ook maar een felicitatie op deze manier. Wat een ervaring om in de bush je verjaardag te vieren. Als ik jullie verhalen lees, lijkt het wel of je al heel lang weg bent. Zoveel belevenissen in zo'n korte tijd.
    Ik wens je nogmaals een mooie dag en een ontzettend fijne tijd in Oeganda!!!

Groetjes,
    Carla

• 01 November 2014 - 13:00

Dianne:

Hieperdepiep hoera!
    Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag!
    Gewekt door hemels gezang, wat wil je nog meer.

Wat een ervaringen daar zeg.
    Ik ben aan het werk in een ziekenhuis dat er in alles anders uit zal zien dan daar, onvoorstelbaar.

Wat bijzonder dat er daar zo weinig mensen leven van boven de 30.

Geniet maar van alle ervaringen en indrukken maar zeker ook van deze dag, want het is tenslotte niet iedere dag een verjaardag.

Groetjes Martijn en Dianne, en een verjaardagsknuffel van Mila

• 01 November 2014 - 16:19

Jan Van Dixhoorn:

Hoi Sari en Elja,

Sari, gefeliciteerd met je verjaardag daar in het verre Oeganda, in de bush
    Ik weet niet of ze daar uberhaubt een verjaardag vieren maar vier het op de Hollandse manier zou ik zeggen
    Wij zullen op je toasten in ieder geval.

De verhalen van Elja zijn werkelijk indrukwekkend, terecht komen in een totaal andere cultuur en leefwereld
    wat wij alleen maar op de TV te zien krijgen. Jullie worden daar nu dagelijks mee geconfronteerd. Dat zal zo nu en dan ook wel schokkende dingen laten zien. Geniet van jullie verblijf daar, van de natuur en de mensen om jullie heen. En succes met jullie project dat is er ook nog!

Groet, met verjaardag zoen Jan en Lianne

• 01 November 2014 - 19:19

Truus Goossen:

Hallo Sari en Elja. Sari, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Het is te ver om langs te komen, daarom maar op deze manier. Elke dag volg ik jullie.Leuk om te lezen. Zo'n heel andere wereld. Wat een indrukken. Nog een hele goede tijd gewenst. Groeten, Truus.

• 01 November 2014 - 20:00

Remmelt En Ina:

Lieve Sari,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het zal wel raar zijn om in zo'n omgeving je verjaardag te vieren. Voor het eerst lekker warm op je verjaardag! Hoewel, wij konden vandaag ook buiten zitten met 19 graden!
    Leuk om jullie ervaringen te lezen en heel erg indrukwekkend! We blijven het volgen en kijken er iedere dag weer naar uit!
    Geniet ervan!
    groetjes, Remmelt en Ina

• 02 November 2014 - 14:19

Jelle:

Er zijn ook opwindwekkers elja...

• 02 November 2014 - 15:44

Bertine:

Elja, wat apart, voor jou uniek Oeganda. Voor hen gewoon. Want je hiervan een voorstelling maken van te voren kan niet. Met jouw omschrijvingen krijgen we een beeld, maar het zal t topje van de ijsberg zijn.
    Succes verder!

• 02 November 2014 - 19:48

Sarie Dees:

dagje te laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel anders dan anders dit jaar!!
    Vieren de mensen daar ook hun verjaardagen? Ik denk van niet.
    Groeten, ook aan Elja en nog een goede tijd daar gewenst! Sarie Dees