Soroti - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu Soroti - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Elja Vels - WaarBenJij.nu

Soroti

Door: Elja

Blijf op de hoogte en volg Elja

31 Oktober 2014 | Oeganda, Soroti

Na een heftige ochtend weer even pauze..... we zijn eerst met Truus mee geweest naar het ziekenhuis. Het is in mijn ogen erg spartaans. Maar volgens Truus echt goed voor deze omgeving. Truus hield spreekuur voor diabetes en epilepsi patiënten. Indrukwekkend. De taal is een grote barrière evenals de onkunde van mensen. Zo is het ze bijvoorbeeld niet duidelijk dat ze veel moeten drinken...
Er kwam een vrouw met een gehandicapt meisje van een jaar of 11... Ze had er 6 km mee op haar rug gelopen, en moest weer terug. Dat meisje kon niet lopen. Het is hier erg warm. Ik was blij dat Truus haar wat geld gaf zodat ze een brommer taxi naar huis kon betalen. Er is hier geen zorg voor deze kinderen. Ouders zitten met de handen in het haar. Het is geweldig dat Truus bezig is om het huis te realiseren. Maar ik vraag me wel af of het groot genoeg is. En of we genoeg hulp kunnen realiseren mensen hier op te leiden, hoe om te gaan met deze kinderen.
Mocht iemand ideeën hebben, we horen ze graag!
Net als alle reacties, dat is leuk om te lezen dat iedereen zo meeleeft.
Deze reis is zo bijzonder!
Gister zijn we naar Soroti geweest. We moesten wat boodschappen en ik wilde heel graag een simkaart zodat ik kan bellen en internetten met mijn telefoon. ( kan je prioriteit maar zijn, haha)
Boodschappen doen is een hele belevenis. Alles ligt op straat. Ik zag een kraam met tweede hands schoenen en kleding... wij zouden het thuis niet eens in de zak van max doen...
in de winkel kregen we een jongen die voor ons de boodschappen ging dragen, hoe lief, en iemand anders pakte het in.
Geld pinnen was ook bijzonder.
Sari ging eerst. Pinde € 300 is 800000 shilling. En toen wilde ik, geld op.... Jammer!! nu noem ik haar voor de grap mijn suiker tante.... moest geld van haar lenen.....
De markt daar was heel bijzonder. Onder een groot afdak allemaal kraampjes. Met vlees ( hoezo hygiëne, gewoon zonder koeling) op houten planken net als de vis. Als ik levend terug kom in Nederland kunnen we terug naar dit systeem. Mensen verkopen daar wat ze verbouwen, of komen ruilen. Dus bananen voor bonen, of kool voor vis. Kinder créche kennen ze niet dus alle kleine kinderen zitten op schoot bij de vaders en moeder in de kraampjes. En die kraampjes zijn allemaal 1 vierkante meter... alles zit op elkaar. De geur is niet beschrijven, net als het geluid. Alle mensen zijn vriendelijk en zeker niet opdringend.
Foto's maken doen we, maar soms is het zo schrijnend dat ik het niet wil fotograferen. Meestal vragen we de mensen of we een foto mogen maken. dat vinden ze allemaal leuk. De selfies met Ipad zijn zeer gewild. Ze vinden het geweldig. En als je eenmaal met 1 iemand praat, voor je het weet staat er een hele groep op je heen.
We hebben ook een bouwplaats gezien. ongelooflijk!! Een steiger kennen ze niet... nou ja, wel in de vorm van een houten stellage. Echt een kunstwerk, maar ik zou er niet op durven. Stenenlift kennen ze ook niet. op elke verdieping staat iemand en dan gooien ze de stenen omhoog. Niet efficiënt zul je denken, maar hier zijn daardoor meer werkplekken. Wij bezuinigen overal op, we moeten efficiënter werken, misschien moet iemand toch eens gaan berekenen wat goedkoper is?
En zo ga je bij alles wat je ziet nadenken, vragen stellen, vergelijken....

Morgen staat onder andere de verjaardag van Sari op het programma!

  • 31 Oktober 2014 - 13:09

    Dineke:

    Het is echt 'back to nature', Elja. En stel je eens voor dat je hier voor een pinautomaat staat en die is 'buiten gebruik'. Dat overleven wij toch niet? O jee, nu moeten we daar en daar helemaal naartoe om geld te pinnen.... Moppermopper. Indrukwekkend om jouw verhalen te lezen en ik denk dat een ieder die geconfronteerd wordt met de armoede (en leed) stil wordt. Ik blijf je volgen en wens jullie voor morgen alvast een fijne verjaardag toe. Dineke

  • 31 Oktober 2014 - 18:21

    Peter Van Den Broeke:

    Ja ff pinnen en een simkaartje zal niet makkelijk te krijgen zijn. 't Is geen Doesburg hoor.
    Wel lief dat je me toch ff feliciteerde op mijn verjaardag!!
    Ging dat met de TamTam of met rooksignalen? Ook genieten hoor, El.

  • 31 Oktober 2014 - 18:30

    Tineke Van Dixhoorn:

    Ook de laatste 2 verhalen gelezen.. Wat indrukwekkend..
    Ik kan me goed voorstellen dat het heel moeilijk is om te zien hoe het daar allemaal gaat..
    Ik zou het gevoel krijgen dat je iedereen wil helpen! Kleren geven die passen, zorg bieden die mensen nodig hebben.. Maar dat kun je natuurlijk nooit voor iedereen doen.
    Super goed dus dat Truus daar haar werk doet!
    Ook bijzonder dat de mensen daar met zo weinig.. Zelfs geen stroom, toch zo gelukkig zijn! Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen! Ik zou al helemaal zenuwachtig worden als ik mijn telefoon niet bij de hand zou hebben!
    Ik ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen!

    Liefs!

  • 31 Oktober 2014 - 22:59

    Frans En Judi:

    Als we dit zo lezen is het net of we op vakantie zijn. We willen Sari alvast een heel fijne verjaardag wensen. Zal wel een hele belevenis zijn met die stroopwafels! En die 800000 shilling hoe doen je dat in je portemonnee? Dan weet je ook niet wat je ziet wanneer dat uit die pinautomaat komt. Hier is het weer zomer aan het worden: 18-20 graden geven ze af voor je verjaardag Sari! Hou jullie goed daar!
    Groetjes Frans en Judi.

  • 02 November 2014 - 14:21

    Jelle:

    wij kunnen je ook wel wat geld faxen hoor :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Eyalama

Reis naar Oeganda! Truus Groenendijk bezoeken die daar woont en werkt!

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2017

Back home

26 Oktober 2017

Slagroom op het toetje!

25 Oktober 2017

Moeder Theresa's

24 Oktober 2017

Ekeunos

23 Oktober 2017

Monday monday
Elja

Actief sinds 14 Okt. 2014
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 45164

Voorgaande reizen:

05 Juni 2018 - 05 Juni 2018

Geh'Oor' project

28 Oktober 2014 - 19 November 2014

Eyalama

Landen bezocht: